Morgen naar Springsteen in Amsterdam. Heb zijn autobiografie ook gelezen. Prachtig verhaal en er valt veel te leren, marketing wise. Want wát een bere-sterk merk. Het start natuurlijk met de songs, maar werkelijk alles eromheen sluit daar naadloos op aan. Zo creëer je een unieke positie in de hoofden van al die muziekliefhebbers.
Ten eerste, vertel je publiek dat je er bent. Met kracht. Springsteen heeft een doel: de wereld veroveren met muziek. Hij startte in zijn hometown Freehold, New Jersey, net onder New York. Bar voor bar, avond na avond werd New Jersey veroverd. Daarna ging hij met hetzelfde vuur door naar grote broer New York City. Daar was hij de outsider van buiten de stad, en moest hij zich opnieuw, soms letterlijk, invechten. Harde leerschool. Nadat hij met zweet en eelt op de vingers (“zo dik als schildpadschild”) in de jaren erna de gehele East Coast voor zich gewonnen had, trok hij verder. Naar The West Coast, California. Met minibus, zonder rijbewijs, een tocht van 4.000 km. Op naar nieuwe Staten waar de muziek gebracht moest worden. Weer onderaan die ladder beginnen. Weer beuken. En nadat dát lukte, trok hij naar Europa. Vastberaden, heet dat. Determination. Avond aan avond, setlists van 4 uur. “We stopten pas als de laatste man en vrouw in de zaal overtuigd was”.
Ten tweede, krachtige merken zijn consistent. Springsteen is de American Dream met al die jaren hetzelfde verhaal: working class attitude (zie punt 1). Witte T-shirts. Gitaren. Meisjes. Pure, Amerikaanse romantiek. Links hart. Al decennia lang vertelt Bruce hetzelfde verhaal, verpakt in nieuwe songs, met nieuwe album covers.
Tot slot, sterke merken zijn geloofwaardig. Authentiek. Het karakter van Bruce sluit naadloos aan bij zijn imago. De buitenkant is de binnenkant. Bruce is rock 'n roll. Dat wordt geloofd. 'tuurlijk, wie zijn muziekrechten verkoopt voor een half miljard dollar, is niet meer echt working class. Maar Bruce blijft benaderbaar, met oog voor de zwakkeren, blijft een vriend. Zijn vriendschap met Obama is exemplarisch voor zijn politiek links kloppende hart.
Hard werken, consistente boodschap, 100% geloofwaardig. Ik heb er zin in, morgen! 'Cause tramps like us, baby, we were born to run.
PS Tom Hanks had in ieder geval een leuke avond, dit voorjaar in Barcelona:
Reactie plaatsen
Reacties