Ruim 13 jaar gelden, verbrede ik mijn strategische marketing vaardigheden met 'echt ondernemerschap'. We openden een vestiging van GlowGolf in Middelburg. Niet wetende of en wanneer de Glow-in-the-Dark minigolf hype zou stoppen, hielden we in het businessplan rekening met een relatief korte levensduur van minimaal 5 jaar.
Maar zie, een zeer consistente marketing strategie kan je - naast top collega's - ver brengen. Heel ver. In 13 jaar bleef het logo gelijk, de doelgroep hetzelfde, de kern propositie onveranderd, de tone of voice herkenbaar.
Maand na maand, jaar na jaar, dezelfde boodschap in het hoofd van je doelgroep planten. Dezelfde boodschap in verschillende media uitingen. Zodat het herkenbaar wordt. En geloofwaardig.
Geen korte termijn acties, geen diepe kortingen, geen Groupon, alleen samenwerken met bedrijven die bij je doelgroep passen. Het is vaak 'nee' zeggen, het is vaak saai, maar is consistent. En het werkt.
Nu, 13 jaar verder, dus 8 jaar voorbij de glazen bol van het businessplan, horen van de meeste 20 tot 30 jarige die bij ons werken, dat ze vroeger hun kinderfeestje bij ons gevierd hebben. GlowGolf is een vertrouwd bedrijf en bekend merk geworden in Zeeland. Om trots op te zijn.
Reactie plaatsen
Reacties